PENDAFTARAN PERINTAH HIBAH

Bagaimana saya nak daftarkan Perintah itu untuk tukarnama Penerima Hibah dalam geran?

Terdapat beberapa cara untuk seseorang mendaftarkan perintah hibah di mahkamah syariah di pejabat tanah khas untuk harta tak alih.

1) Pindahmilik :

Proses pindahmilik melalui Borang 14A. Proses ini menggunakan Borang 14A dan perlu ditandatangani antara 2 pihak iaitu antara Pemberi/Penjual/Pentabir dengan Penerima/Pembeli.

Hartanah perlu dinilaikan di Lembaga Hasil dalam Negeri (LHDN) dan akan dikenakan duti setem berdasarkan harga jual beli ataupun nilai hartanah di pasaran semasa yang mana lebih tinggi.
*(Pengiraan duti setem akan dibahas dalam entry yang berlainan).

Contohnya;

A. Jika balasan kasih sayang antara suami dan isteri, duti setem akan dikecualikan 100%.

B. Jika balasan kasih sayang antara ibu bapa dan anak, duti setem akan dikenakan 50%. Pindahmilik selain itu akan dikenakan duti penuh (ad valorem).

2) Turunmilik akibat kematian :

Proses ini perlu melalui proses permohonan pusaka terlebih dahulu sama ada di unit pusaka kecil, pejabat tanah berhampiran ataupun jika nilai hartanah melebihi RM2 juta perlu mendapatkan Perintah Pembahagian di Mahkamah Tinggi Sivil.

Turunmilik ialah suatu perintah yang melalui Perintah Pembahagian Pusaka yang dikeluarkan oleh Unit Pusaka Kecil ataupun Perintah Pembahagian yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Sivil.

Turunmilik akibat kematian tidak dikenakan duti setem tetapi dikenakan bayaran perintah pusaka yang minimum berdasarkan nilaian harta tersebut.

3) Perletakhakkan melalui Perintah Vesting Order : 

Penukaran pemilikan harta secara Letakhak ialah melalui Perintah Mahkamah Tinggi (sama ada Sivil atau Syariah).

Perintah Mahkamah perlu mempunyai klausa yang jelas tentang Vesting Order (Perintah Perletakhakkan). Untuk tujuan letakhak, Seksyen yang digunakan ialah Seksyen 420 dan 421 Kanun Tanah Negara. Jika Perintah Mahkamah tersebut ada menyebutkan secara khusus Seksyen tersebut, maka Perintah tersebut mempunyai “conclusive legal effect” dan kesannya ialah boleh didaftarkan terus di pejabat tanah untuk proses tukarnama. Penukaran nama melalui cara ini tidak dikenakan duti setem hanya dikenakan bayaran pendaftaran yang minimum di pejabat tanah.

Contohnya dalam Perintah tersebut, ada diperintahkan:

" Bahawa Mahkamah meletakhakkan 50% bahagian daripada Hartanah-
hartanah Tersebut kepada Plaintif, Samdol bin Samdil (NO. K/P: 99****-**-
****)"

Bila dah jelas tentang 3 cara bagaimana proses penukaran hakmilik boleh berlaku, baru anda faham kenapa pentingnya memohon Perintah Pengesahan Hibah yang mempunyai “conclusive legal effect”. Walaupun pemberi hibah dah meninggal, perintah tersebut masih boleh didaftarkan dan tidak perlu melalui proses permohonan pusaka. Jika perintah Hibah tidak ada klausa tersebut, maka ia tidak termasuk dalam 3 kategori yang membolehkan ia didaftarkan di pejabat tanah. Maka perintah tersebut hanya boleh digunakan di peringkat pembahagian pusaka sebagai dokumen sokongan sahaja untuk mengesahkan wujudnya hibah. 

Tak semua hibah perlu disahkan di Mahkamah. Mestilah ada tujuannya kenapa sesuatu hibah itu perlu disahkan di Mahkamah. Dan situasi di atas adalah antara tujuannya. Juga menjawab persoalan, hibah tak semestinya kena melalui pindahmilik. Jika ada situasi yang menyebabkan pindahmilik bukan cara yang sesuai untuk dibuat pada ketika itu, hibah boleh dibuat melalui cara perletakhakkan. Iaitu memohon Perintah Pengesahan Hibah yang mempunyai kesan Vesting Order.

Nak buat dokumen hibah sendiri atau nak suruh Pesuruhjaya Sumpah yang buat. Juga tak ada masalah jika itu memadai untuk tujuan dan keperluan anda. Cuma kesannya, ia tidak ada “conclusive legal effect” itu sahaja. Dapatkan nasihat daripada ahlinya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Penentuan Kadar Muta’ah di Mahkamah Syariah

PENGGANTUNGAN PELAKSANAAN PERINTAH SEMENTARA MENUNGGU PROSES RAYUAN

KETERANGAN DENGAR CAKAP